Een kilootje meer of minder….

Horror weegschaal

Ik ben niet in het bezit van een weegschaal. Zo’n apparaat bezorgt me vooral veel stress. De ene dag dank je God op je blote knieën dat er een kilo af is en een dag later zit de kilo er – om wat voor een reden dan ook – weer aan, borderline depressief word ik ervan.

Hoe ik erachter kom dat ik gewicht verlies? Heel simpel, ik heb altijd wel een jeans of een kittig jurkje achter de hand waar ik geen afstand van kon doen in een maatje waar ik in een ver verleden blij van werd. Een van die kledingstukken ligt nu, heel theatraal, in zicht zodra ik mijn kast inloop. In het afgelopen jaar heb ik meermaals geprobeerd me erin te wurmen, diep in mijn hart al wetende dat ik niet verder zou komen dan mijn knieën om vervolgens weer ergens achterin op een plank te eindigen. Maar hij ligt er weer, iedere keer als ik in de kast kijk krijg ik een stiekem knipoogje, you can do this! Ik heb 2 of 3 varianten, dus zodra deze past hang of leg ik het volgende kledingstuk in mijn vizier. Past alles weer, dan ben ik naar volle tevredenheid voldoende gewicht verloren. Stuk relaxter!

Eetritueel

Inmiddels ben ik een week bezig met mijn Bio HCG-kuur en ik kan niet echt zeggen dat ik überhaupt al iets aan gewicht ben verloren. Sterker nog, ik heb het stille vermoeden dat ik ben aangekomen. De hoeveelheden die ik moet eten ben ik niet gewend, en de momenten waarop ik moet eten ook niet. ’s Ochtends gooi ik een – nogal zuur smakende – ampul op mijn nuchtere maag naar binnen, dan word ik geacht een half uur te wachten om vervolgens een kop thee met citroen te drinken. Zonder suiker, ik gooi er dus maar een stevia zoetje bij in, dan lijkt het nog iets. En dan begint het ritueel van eten op gezette tijden, rond 10:00 uur een appeltje, tijdens de lunch 2 crackers, kipfilet, rosbief, tomaatjes, komkommers, enz. Ik moet eerlijk zeggen dat de recepten die in het receptenboek staan voor het overgrote deel echt lekker zijn. (gehaktballetjes met basilicum en knoflook, hmmm)

Hitte, wespen en gillende kinderen

De hitte werkt ook niet echt mee, zodra ik maar richting de zon kijk zwel ik al op als een ballon. Begrijp me niet verkeerd, ik ben dol op zon, maar bij deze temperaturen wil ik een kustlijn zien en afkoelen tijdens een duik in het zeewater. Helaas woon ik in de verkeerde kant van het land wat betreft strand en zee en moet ik het doen met de plaatselijke beek. Niet mijn ding…het krioelt er van de insecten omdat het overgrote deel aan gezinnen hun koeltassen hebben volgegooid met ranja, ijsjes en allerhande zoetigheden om hun gillende kinderen (nee, dat geluid wordt niet gedempt door een aangenaam zeebriesje) een beetje rustig te houden. Die vervolgens door een overdosis suiker nog harder gillend heen en weer rennen, de ijspapiertjes en half afgelikte lolly’s achterlatend in het gras zodat mijn directe omgeving een soort van wespen walhalla wordt. Wespen houden niet van het strand, daar vind je ze maar sporadisch. Het enige positieve aan een wesp is haar taille.

Ik wil een raketje!

Dus zit ik hier, als een volwassen Dombo in de hitte, in mijn tuintje een stuk komkommer naar binnen te werken terwijl ik snak naar een ijskoud, verkoelend waterijsje. Ik heb ergens gelezen dat een raket maar 40 calorieën is, zou ik? Als het zo warm is dan mag 1 ijsje per dag toch wel? Het water drinken heb ik al iets aangenamer gemaakt (ik vind water drinken niet lekker, echt niet) door er van alles in te gooien (komkommer, citroen, munt, gember) en 1 x per dag gooi ik er een scheut (0% suiker) ranja doorheen. Dus water drink ik genoeg, ik hou me keurig aan mijn eetschema, heb alle suiker en koolhydraatrijk voedsel verbannen, ik heb wel een beloning verdiend. Op naar de Appie, doosje Raketjes in de vriezer! Ik nuttig mijn Raketje terwijl de ventilator zachtjes lucht langs mijn oververhitte gezicht en lichaam blaast en ik geniet alsof een sterren chef een 5 gangen diner speciaal voor mij heeft bereid. Ieder likje voelt als een feestje in mijn mond.

Niet slim! Berouw komt na de zonde, maar af en toe zondigen is stiekem, alhoewel kortstondig, wel heel lekker 🙂 En ik heb dé oplossing gevonden, zo simpel. Aangezien de warmte voorlopig nog wel aanhoudt en ik toch echt heel graag dat ijsje wil heb ik een alternatief bedacht. Ik heb een galia meloen gekocht, gepureerd, ijsvormpjes gevuld en eens per dag ga ik me te buiten aan een heerlijk ijsje. Een hele galia meloen bevat ongeveer 60 calorieën, in een ijsvormpje gaan nog geen 3 eetlepels van het spul, dat kan niet verkeerd zijn. 

Positief blijven

Valt er ook nog iets positiefs te melden deze week? Ben ik – na 1,5 week – nog steeds blij met de Bio HCG kuur? Mwah, laat me even denken…ik pas nog niet in mijn favoriete kledingstuk, zie eruit als een gestrande walvis zonder het voordeel van de nabijheid van een strand en ik heb het gevoel dat ik eerder aankom dan afval. MAAR…on the bright side, ik voel me wel een stuk fitter! Ik word fit wakker, ik slaap beter, en rond 10:00 uur in de ochtend begint mijn maag te roepen dat er een appeltje of een bouillonnetje in moet. Regelmaat dus, en daar was het me om te doen, eerst regelmaat op orde. Het ziet er naar uit dat dit gaat lukken, dus op naar volgende week, dan ga ik weer een poging wagen om mezelf in de zo geliefde jeans te wurmen.

Wordt vervolgd!

Liefs,

Nancy 🍀

nancetoday